Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

THE VERBALIZATION OF THE CONCEPT «RUSSIAN INDUSTRY» IN THE CITIZENS' LINGUISTIC CONSCIOUSNESS

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2016-3-1067

Abstract

In this article the author considers the problem of concept verbalization. The concept "our industry" was selected for the analysis as the modernization of industry has become a priority task for the state. Its effective implementation depends on a competent information policy, which basis on the correct understanding of the concept "our industry" and its characteristics. For this purpose the associative experiment was held, which allowed to determine the respondents' attitude to the subject matter. Therefore attitudes to the condition of the Russian industry, existing in the society, were revealed. The research has demonstrated variability in the perception of "our industry" concept and its dependence on audience characteristics. The author concludes that in modern discourse the concept "Russian industry" requires a serious modeling that will enable it to evolve in the process of the value-meaning components changing.

About the Author

V. Rodina
Министерство промышленности и торговли Российской Федерации
Russian Federation


References

1. Абдраимов М.Д. Формирование международного имиджа страны как главная составляющая внешнеполитической информационной деятельности России // Актуальные проблемы международных отношений в начале XXI века: материалы 9-й научно-практической конференции молодых ученых / Дипломатическая Академия МИД России. М.: «Научная книга», 2007.

2. Алиференко Н.Ф. Лингвокультурология. Ценностно-смысловое пространство языка. М.: Флинта: Наука, 2010. 288 с.

3. Бахтин М.М. Проблема речевых жанров // Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. М., 1986. С. 250-296.

4. Васильев А.Д. Вербализация концепта «власть» в языковом сознании красноярцев // Вестник КГПУ им. В.П. Астафьева. 2015. № 2 [32]. С. 207-213.

5. Гайдар Е.Т. Долгое время. Россия в мире: очерки экономической истории. М.: Дело, 2005. 656 с.

6. Домбровская О.А., Таймазов Э.В. Изменение парадигмы промышленной политики современной России [Электронный ресурс] // Бизнес в законе. 2009. № 4. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/izmenenie-paradigmy-promyshlennoy-politiki-sovremennoy-rossii (дата обращения: 02.04.2016).

7. Колесов В.В. Концепт культуры: образ, понятие, символ // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета. 1992. Сер. 2. Вып. 3 (№ 16). С. 3040.

8. Леонтович О.А. Русские и американцы: парадоксы межкультурного общения: монография. М.: Гнозис, 2005. 352 с.

9. Матвеева Т.В. Полный словарь лингвистических терминов. Ростов-на-Дону: Феникс, 2010. 562 с.

10. Попова З.Д., Стернин И.А. Когнитивная лингвистика. М.: АСТ: Восток-Запад, 2007. 314 с.

11. Родина В.В. Имидж российской промышленности как фактор ее конкурентоспособности // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2016. № 1. С. 89-93.

12. Тарасов Е.Ф. Язык как средство трансляции культуры // Язык как средство трансляции культуры. М., 2000. С. 45-53.

13. Хунагова А.Р К определению понятия «Мода» через определение понятия «Концепт» // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2: Филология и искусствоведение. 2012. № 2. С. 268-271.

14. Черникова Н.В. Лексико-семантическая актуализация как средство отражения изменений в русской концептосфере (1985-2008 гг.): автореф. дис.. д. филол. наук., 2008. 37 с.

15. Чурсина О.В. Реализация концепта мода на лексическом уровне (на материале английского языка) // Гуманитарные исследования. 2007. № 3 (23). С. 13-17.


Review

Views: 211


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)