Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

FACTORS OF PSYCHOLOGIST'S PROFESSIONAL READINESS FOR WORK WITH CHILDREN WITH DISABILITIES

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2016-4-1049

Abstract

The article is devoted to studying the problem of a psychologist's professional readiness for work with children with disabilities. The structural components of professional readiness, determining the ability of providing psychological help to children with disabilities, are determined on the basis of the theoretical-methodological analysis. The use of the factor analysis method enabled to distribute the terms required of a psychologist to be professionally ready for work with children with disabilities into two important groups of factors - physiological and psychological. The objective understanding of the significance of the professional readiness factors and their psycho diagnostics gives possibility to perform the professional selection of specialists who are ready to work with children whose abilities are limited.

About the Author

S. Yevenko
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Басов М.Я. Воля как предмет функциональной психологии. М.: Алетейя, 2007. 544 с.

2. Боулби Д. Создание и разрушение эмоциональных связей. М., 2004. 254 с.

3. Выготский Л.С. Педагогическая психология. М.: АСТ, 2010. 672 с.

4. Густова Е.А. Методология и методика изучения психологических особенностей обучения взрослых иностранному языку // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2015. № 4. С. 46-53. Демиденко Н.И. Мотивационно-потребностная сфера личности как компонент психологической готовности и ее влияние на успешность педагогической деятельности: автореф. дисс.. канд. психол. наук. - М., 2005. 25 с.

5. Захаров А.И. Происхождение детских неврозов и психотерапия. СПб.: СОЮЗ, 2010. 448 с.

6. Колесник Н.Т., Орлова Е.А. Клиническая психология: учебник для бакалавров. 2-е изд., испр. и доп. М.: Издательство Юрайт, 2013. 363 с.

7. Кюльпе О. Психология мышления. М.: Мысль, 2010. 198 с.

8. Мамайчук И.И. Психокоррекционные технологии для детей с проблемами в развитии. СПб.: Речь, 2006. 400 с.

9. Певзнер М.С., Власова Т.А., Иванов Е.С. Психология детей с задержкой психического развития: Изучение, социализация, психокоррекция: хрестоматия. М.: Речь, 2004. 432 с.

10. Слюсарева Е.С. Психологическая готовность специального психолога к психокоррекционной работе с детьми-инвалидами. Ставрополь: Изд-во ГПИ, 2010. 234 с.

11. Хасанова, Л.Б. Индивидуально-типологические особенности синдрома дефицита внимания с гиперактивностью: психофизиологические предикторы: автореф. дисс.. канд. психол. наук. Уфа, 2004. 25 с.

12. Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность. 2-е изд. СПб.: Питер; М.: Смысл, 2006. 860 с.

13. Шадриков В.Д. Профессиональные способности. М.: Университетская книга, 2010. 279 с.


Review

Views: 196


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)