Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

WIKIPEDIA AS AN INFORMATION SOURCE IN ELECTION CAMPAIGNS (RUSSIA AND THE UNITED STATES EXPERIENCE)

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2016-4-1041

Abstract

The article discusses the possibility of using the "Wikipedia" encyclopedic system as one of the key sources of information dissemination on the Internet in the course of election campaigns and as a multi-channel for forming a political image in the network space, as well as a tool of promotion of the image in the information field, and an effective means of combating competitors. Besides, it is one of the ways to implement the "counter-PR" strategies. The article includes a comprehensive empirical study, using quantitative and qualitative methods, as well as the comparative analysis of foreign practice cases with elements of descriptiveness. On this basis the theses about the encyclopedia are confirmed, including the political aspect. The conclusions about the current political rivalry are also made, as well as about the propaganda process and image-making as part of this communication channel.

About the Author

V. P. Ermolaev
ООО «БПР-Консалтинг»
Russian Federation


References

1. Базенков Н.И., Губанов Д.А. Обзор информационных систем анализа социальных сетей // Управление большими системами (электронное научное периодическое издание). 2013. № 41. С. 357-394.

2. Бронников И.А. Опыт использования сети Интернет в ходе электоральных циклов в России // Теория и практика общественного развития. 2011. № 4. C. 197199.

3. Википедия [Электронный ресурс] // Wikipedia.org. URL: https://ru.wikipedia. org/wiki/Википедия (дата обращения: 27.09.2016).

4. Википедия: Популярные статьи 2015 года [Электронный ресурс] // Wikipedia. org. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Википедия:Популярные_статьи/2015 (дата обращения: 27.09.2016).

5. Википедия: Популярные статьи 2015 года : Политики [Электронный ресурс] // Wikipedia.org. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Википедия:Популярные_статьи/2015/Политики (дата обращения: 27.09.2016).

6. Википедия: Тренды 2015 года [Электронный ресурс] // Wikipedia.org. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Тренды_2015_года_по_версии_Википедии (дата обращения: 27.09.2016).

7. Володенков С.В. Практика и особенности использования онлайн-ресурсов в современных политических кампаниях в США // Политическая экспертиза: ПО-ЛИТЭКС. 2012. Т. 8. № 1. С. 155-163.

8. Грачев М.Н. Политика: коммуникационное измерение. Тула: Издательство Тульского государственного педагогического университета им. Л.Н. Толстого, 2011. 172 с.

9. Зюганов Геннадий Андреевич [Электронный ресурс] // Wikipedia.org. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/ Зюганов,_Геннадий_Андреевич (дата обращения: 27.09.2016).

10. Персональный брендинг. Технологии достижения личной популярности / Котлер Ф., Рейн И., Хэмлин М., Столлер М. М., 2008.

11. Развитие интернета в регионах России [Электронный ресурс] // Yandex.ru. URL: https://yandex.rU/company/researches/2015/ya_internet_regions_2015#vozrastpolz ovatelejjinterneta (дата обращения: 24.09.2016).

12. Итоговый отчёт о результатах общественного дистанционного мониторинга всеобщих выборов в Палату общин Парламента Соединенного Королевства Великобритании и Северной Ирландии 7 мая 2015 года / Российский общественный институт избирательного права [Электронный ресурс]. URL: http://www. roiip.ru/images/data/gallery/8_6740_otchet_Velikobritaniya.pdf (дата обращения: 25.09.2016).

13. Трамп заявил об отсутствии у США права поучать других [Электронный ресурс] // LENTA.RU. URL: https://lenta.ru/news/2016/07/21/trump_wont_help_guys/ (дата обращения: 27.09.2016).

14. Федорченко С.Н., Рыбина М.В. Электоральные технологии политического менеджмента // Известия Московского государственного технического университета «МАМИ». 2012. Т. 3. № 2(14). С. 267-274.

15. Aaker D.A., Joachimsthaler E. Brand Leadership. New York: The Free Press, 368 p.

16. Bimber B., Davis R. Campaigning Online: The Internet in U.S. Elections. Oxford: Oxford University Press, 2003. 240 р.

17. Donald Trump's Wikipedia Page Is the Busiest of the Candidates [Электронный ресурс] // Observer. URL: http://observer.com/2016/01/donald-trumps-wikipedia-page-is-the-busiest-of-the-cadidates/ (дата обращения: 27.09.2016).

18. On Wikipedia, Donald Trump Reigns and Facts Are Open to Debate [Электронный ресурс] // NyTimes. URL: http://www.nytimes.com/2016/02/02/us/politics/wikipedia-donald-trump-2016-election.html?_r=0 (дата обращения: 27.09.2016).

19. The top 500 sites on the web [Электронный ресурс] // Alexa Internet, Inc. 19962016. URL: http://www.alexa.com/topsites (дата обращения: 23.09.2016).

20. Top Sites in Russia [Электронный ресурс] // alexa.com: Издание Alexa Internet, Inc. 1996 - 2016. URL: http://www.alexa.com/topsites/countries/RU (дата обращения: 23.09.2016).

21. Wikipedia ещё популярна? [Электронный ресурс] // GEMIUS. URL: http:// www.gemius.ru/544/wikipedia-esche-populjarna-22091.html (дата обращения: 27.09.2016).

22. Wikimedia Traffic Analysis Report [Электронный ресурс] // Wikipedia Statistics. URL: https://stats.wikimedia.org/wikimedia/squids/SquidReportPageViewsPerCountryO verview.htm (дата обращения: 27.09.2016).


Review

Views: 263


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)