Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

SOCIAL-PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF ADULT LEARNING

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2015-2-1006

Abstract

The article deals with topical issues of social-psychological characteristics of adults during the period of study. The author reveals the concept of an adult from the standpoint of domestic and foreign psychologists. The article presents the characteristics and components of a person's social maturity as a necessary condition for adults' learning activity being successful. According to the results of a questioning preformed among the students of the Institute of Retraining and Advanced Training of Managerial Personnel and Specialists of the system of social protection of population of the city of Moscow the author comes to the conclusion that there is a socially desirable type of students' personality contributing to the success of adults' learning activity.

About the Author

N. .. Lebedeva

Russian Federation


References

1. Бычкова Н.И. Социальное обучение взрослых в условиях неформального образования: дис.. канд. пед.н., Пятигорск, 2004. 316 с.

2. Караванова Л.Ж. Профессионально-личностное развитие специалиста по социальной работе в период вузовского обучения: дис.. д. психол. н. М., 2012. 377 с.

3. Кулюткин Ю.Н. Психология обучения взрослых. М.: Просвещение, 1985. 128 с.

4. Лебедева Н.В. Обучение взрослых в системе переподготовки и повышения квалификации: монография. М.: Издательство «Перо», 2013. 166 с.

5. Лебедева Н.В. Психология обучения взрослых: особенности и содержание. Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2014. № 3. С. 65-72.

6. Лебедева Н.В., Зонина В.П. К вопросу организации образовательного пространства в системе переподготовки и повышения квалификации социальной защиты населения города Москвы // Педагогика и психология сегодня: монография: в 3 кн. / Под общ. ред. М.Ю. Бурыкиной. Ставрополь: Логос, 2014. Кн. 3. 169 с.

7. Старовойтенко Е.Б. Жизненные отношения личности: модели психологического развития. Киев, 1992. 263 с.

8. Knowles M.S. The Modern Practice of Adult Education. From Pedagogy to Andragogy. Chicago, 1980. 354 р.


Review

Views: 283


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)