Preview

Russian Social and Humanitarian Journal

Advanced search

ASSESSMENT OF THE VOCABULARY OF PRESCHOOL CHILDREN HAVING COEDUCATION

https://doi.org/10.18384/2224-0209-2015-2-1002

Abstract

The article discusses the features of the lexical part of speech as a component of preschool children's communicative skills. The author presents the assessment results of the children's vocabulary (only those who study in the system of coeducation) basing on the method of associative chains. The conducted research allowed to reveal that there is an interdependence between the reduction of the communicative functions of speech and the lack of preschool children's vocabulary development. It is established that the verbal communication disorder is a consequence of the lack of language means development.

About the Author

E. .. Voronich

Russian Federation


References

1. Ерёмина В.Н. Формирование лексико-семантической стороны речи у детей с общим недоразвитием речи // Практическая психология и логопедия. 2003. № 1-2. C. 68-72.

2. Каляева Ю.А. Формирование коммуникативных умений учащихся начальных классов школы-интерната: дисс.. канд. пед. наук. Магнитогорск, 2002. 144 с.

3. Клименко А.П. Ассоциативное поле и текст // Функционирование и развитие языковых систем. Минск, 1990. С. 44-46.

4. Кондратенко И.Ю. Проблема усвоения системы лексических значений у дошкольников с общим недоразвитием речи, отражающих их эмоциональные состояния и оценки // Дефектология. 2001. № 6. С. 41-47.

5. Лозован Л.Я. Методика педагогического общения: Учебно-метод. пособие. Новокузнецк: Изд-во КузГПА, 2007. 33 с.

6. Лурия А.Р. Язык и сознание / Под ред. Е.М. Хомской. Ростов н/Д.: Феникс, 1998. 416 с.

7. Маркова А.К. Особенности усвоения слоговой структуры слова у детей, страдающих алалией // Школа для детей с тяжелыми нарушениями речи / Под ред. Р.Е. Левиной. М., 1961. С. 59-70.

8. Мудрик А.В. Общение в процессе воспитания : учеб. пособ. М.: Педагогическое общество России, 2001. 320 с.

9. Парамонова Л.Г. Развитие словарного запаса у детей. СПб.: Детство Пресс, 2007. 80 с.


Review

Views: 207


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2224-0209 (Online)